Meitas vietā nozagta sieva

Visbiežāk tautasdziesmās jāsaskaras ar “standarta” tradīciju aprakstiem, piemēram, vairāk kā simts dziesmu par to, kā notiek meitu zagšana vai meitu vairīšanās/ bēgšana no tautām. Tomēr interesanti, ka, lai arī skaitliski maz, bet tomēr parādās arī nestandarta situāciju atspoguļojums. Man tāda bija dziesma par to, ka meitas vietā nozog jau precētu sievu, bērnu māti:

Dodat dzert, dodat ēst,

Gulēt vien nevedat:

Gailīts stāv pakaļā

Ar pieciem cālīšiem. V 184, 290

Šādu Ltdz. sējumā ir ļoti, ļoti maz. Jāsaka gan, ka arī K. Barona kārtotajās “Latvju Dainās” tādu ir uz abu roku pirkstiem saskaitāmas. Vai tas nozīmē, ka šādu gadījumu bijis maz, ka efektīva bijusi atšķirības zīme- galvassega (meitām- vainags, sievām- lakats/ mice/ aube)? Iespējams. Tāpat ļoti iespējams, ka šo gadījumu retuma dēļ un līgavas zagšanas tradīcijas kā salīdzinoši senākas dēļ šīs dziesmas nav saglabājušās.

Runājot par konkrēto tekstu, gribas vērst uzmanību uz otro rindu kā būtisku robežšķirtni, kas nozagto sievieti padara par piederīgu vienai vai otrai saimei. To, kas šodien vairs netiek tik lielā mērā uzsvērts un vērtēts- sievietes gods.

G.Pērle- Sīle

Advertisements

Komentēt

Filed under Interesanti dziesmu teksti

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s